torsdag 15 januari 2015

De som fattar fattar

Nu kommer min elitism smyga sig in i bloggen igen men fan vad less jag blir när folk i min omgivning inte fattar grejen. Uppgiven, irriterad. Jag överreagerar möjligen men det här är ett stort problem nu när jag dagligen umgås med lantisar (förlåt!) och nittiotalister.

Först var det en tråktjej i min klass som sa något jag först tog som en komplimang. 

- Ditt hår är så retro Amanda!  
- Åh, tack!
- Ja, så himla åttiotal sådär!

Fuck yooooooooouuuuu. Du har naturligtvis fel men jag vill inte att du pga skeva referensramar ska gå runt och tro att jag gillar åttiotal. Det är typ det taskigaste nån har sagt till mig.

Sen igår när jag kände mig så fin i mitt höga och Brigitte Bardot-inspirerade mjukrufs var det två andra i klassen som sa att jag verkligen fått till cheerleader-stilen bra. Alltså VA?! Fruktansvärt pinsamt om man skulle styla sig själv som en cheerleader. 

Jag förstår att alla inte fattar koncepten jag inspireras av. Tar inte illa upp när blickarna avslöjar att de tycker min kjollängd är konstig och inte fattar att det är en blinkning till Prada AW13. Det är okej, det är inte för andras skull jag gör det. Att jag tycker att en mix av rödluvan och klumpiga sneakers är typ världshistoriens bästa look (Rödluvan in the hood!) behöver jag ingen bekräftelse på. Att det bara är min enda lika nördiga kompis som fattar mina kopplingar mellan Monkis vårhattar och Elsa Beskows Putte i blåbärsskogen är förståeligt. Men någon jävla måtta får det väl ändå vara. Jag orkar inte med personer som kopplar platinablonda lockar till Christina Aguilera istället för Marilyn Monroe. Som tycker att det är hetare med djupt urringat än cleant höghalsat. Som tror att pinterestigt lavendelfärgat hår är punkigt. 

Och man kan ju inte säga något heller. De skulle säkert iofs inte ens förstå mina pikar. 


Puss och kram från världens bussigaste kompis. 

EDIT: Haha, inser nu att vi kanske bara inte har samma smak. Igår tvingade de mig att se nån trailer för en ravefestival i typ Ungern. Jag ba, men fy alla har typ bar överkropp och knälånga shorts. Och ewwwww, de går runt barfota! Vad är det här för hippies? Kille i klassen: jag brukar gå runt barfota i Stockholm på sommaren.

Ok……………………

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar