måndag 30 juni 2014

Dream baby dream

Malmö har sagt till mig att hans drivkraft för att åstadkomma saker i livet länge har varit att imponera på mig. Exakt så har jag också känt. När jag skrev arbetsprover både förra gången och i år hade jag hela tiden i bakhuvudet att han skulle få läsa och försökte därför göra allt så perfekt som möjligt.

Han, vissa av mina kompisar, min pappa, mina mobbare från högstadiet och de med bokkontrakt från kulturklassen i gymnasiet är de jag vill imponera på. Och han i Göteborg. Just nu väldigt mycket han i Göteborg. I flera år har jag försökt lyssna på så cool och tung musik som möjligt när jag sett att han varit online, för att sedan ganska nyligen upptäcka att han inte ens följer mig på Spotify. Kul att man försöker.


Jag dagdrömmer väldigt mycket om att intervjuas i Babel som en ung och överbegåvad tjej. I samma liga som Lena Dunham, First Aid Kit och Françoise Sagan. Att jag ska ha skrivit en bok så spot on, rolig och tänkvärd att alla ba kommer fram på stan och sånt. Kanske borde börja på det projektet snart.


Faktum är att jag har börjat lite men bara 5000 tecken än så länge. Två A4. Plus en miljard små anteckningar i mobil och mappar. 


Varför det är så viktigt för mig vad andra tycker, att kritiker fattar och att kompisar blir tårögda, är väl en legitim fråga. Jag vet inte. För att jag är ängslig kanske? Dåligt självförtroende blandat med övertro på mig själv. Jag vill vara speciell, jag vill att andra ska respektera mig. Jag vill att tvivlarna ska ändra uppfattning och säga oj jaha, jag trodde att hon bara var flamsig och medelmåttig. Jag vill bli odödlig och googlad, jag vill föda avundsjuka och missunnsamhet. Jag vill att gamla ex ska skryta om att de legat med mig. Jag vill få fyllemess från folk jag inte känner. Jag jag jag. 


Jag hoppas att en möblerad andrahandslägenhet i ett regnigt Göteborg, långt bort från kompisar och DN-recensenter, kan få ner mig på jorden lite och kanske ge mig stoff till ett bokmanus som faktiskt säger någonting och inte bara finns för att jag vill att det ska finnas. 

3 kommentarer:

  1. Alltså jag vet inte om jag hjälper eller stjälper nu, men I love you!

    //overly attached stranger

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN ALLTSÅ! Såg det här i natt och kunde inte somna om, så stort blev mitt ego. Läste din blogg nu, kan inte vi bli kompisar? Puss!

      Radera