torsdag 17 juli 2014

Återgå till utkast


Jag har tagit bort några inlägg som jag inte vill att en viss person ska se. Det är roligt att blogga, det är ännu roligare att blogga elakt och skvallrigt. Men det är fan inte roligt när människor jag bryr mig om såras ända in i märgen. Rädslan över det tog över så om det ser lite hattigt ut i historiken nu är det pga det.

På tal om det måste jag fundera mer på hur självutlämnande och personlig jag vill vara, i allt jag skriver. Nästan samtliga utkast till mina kapitel är någorlunda omarbetade minnen jag har. De inkluderar alltså lyckligt ovetande personer som visserligen framstår mer sympatiska än jag/huvudpersonen men å andra sidan verkligen inte har bett om att få vara med. När Truman Capote hade gett ut Breakfast at Tiffany's var det tydligen många societetsdamer i New York som antingen skröt om eller var rasande över att Holly Golightly var baserad på dem. Man kör väl ett hopkok på människor man träffat när man skapar karaktärer men i mina fall kommer det vara RÄTT så uppenbart vem respektive kille är baserad på. Aja. Att jag varit så pass besatt/kär att jag skriver om dem är väl ändå någon slags bekräftelse.

4 kommentarer:

  1. Hej! För det första: älskar din blogg. Tack för den! För det andra: om du tar bort eller lägger inlägg som utkast så försvinner dom inte från rss-feeds. Det enda som hjälper vad jag förstår är att ändra texten i inläggen, då uppdateras feeds också. Jag har vid nåt ställe lagt in en . eller skrivit nåt blajjigt när jag har råkat skriva nåt dumt som jag inte vill ska synas sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ! Herregud tack för denna info och beröm! Alltså verkligen TACK!

      Radera
  2. har du läst knausgård eller? del 6 (som jag är på nu) handlar bland annat om detta, hans skrivprocess och när hans nära ska läsa manuset innan det går till tryck och avgrundsångesten han har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte orkat ta tag i det än. Förstår honom verkligen, det är ju faktiskt dessutom folk som LÄSER hans grejer. Huvva.

      Radera