lördag 19 juli 2014

Typ fyra veckor kvar nu

Nu har jag semester. Förmodligen den sista betalda på många år. I två ynka veckor ska jag få göra vad jag vill och sova tills jag vaknar. Än så länge har jag ätit chips och kollat om tredje säsongen av Girls.


Beach house-avsnittet är så starkt tycker jag. Det ÄR svårt att uppehålla en vänskap med alla tjejer i ett gäng. Och framför allt är det svårt att vara ärlig om varför det inte funkar. Eller att lägga energi på att reda ut saker när det är lättare att låta bli, vara sur och snacka skit.

Nu när jag snart ska flytta tänker jag mycket på vad jag kommer sakna och vad jag är glad över att äntligen slippa. När Staggy gick hem med min kompis gick det som en våg av lättnad genom mig just eftersom jag snart slipper allt det där. Jag kan glömma all drama, allas ex, svartsjukan. Jag kommer inte behöva tänka på det längre för jag kommer inte se det. Personerna jag träffar i Göteborg har jag ingen historia med, jag behöver inte fundera över fem år gamla bråk innan jag bjuder in dem till fester. Och det ska bli så jävla skönt.
Jag behöver inte flirta med killar jag inte längre gillar bara för att få gästlista, jag kan träffa kompisar jag bråkat med precis hur lite jag vill. Jag kan ju börja om!

En del av mina kompisar säger att de kommer dö när jag flyttar, att de inte vet hur de ska klara sig utan mig. Andra säger att min flytt inte är en så stor grej för dem. Jag tror varken att jag eller de har fattat att det här ÄR en stor grej. Jag flyttar inte för att plugga, jag flyttar för att flytta. Litteraturvetenskapen är bara en sysselsättning, en nödlösning. Jag flyttar för att jag inte pallar längre, för att jag vill byta liv. För att Stockholm påminner mig om för många misslyckanden, dödsfall och dumpningar. Jag kanske aldrig kommer hem igen.

Jag har ett gyllene tillfälle att bli den jag vill vara nu. Jag kan utvärdera mina dåliga sidor och plocka fram de bästa. Jag kan sluta prata fortare än Jacques Brel och jag kan lägga av med att ta upp mobilen så fort mitt sällskap uttråkar mig. Jag kanske kan börja ställa fler frågor och sluta tro att minsta anekdot jag har på lager ska intressera andra. Jag hoppas att jag får långt hår. Kanske slutar jag röka och börjar lukta Prada Candy Florale. Jag är så lycklig nu you guys <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar