onsdag 26 februari 2014

Hur jag fick dig att älska mig

I går på en bar lade jag och min kompis märke till två killar vid bordet bredvid. Tillsammans med dem satt en väldigt konstig tjej som förmodligen var både full, hög och galen. Hon skrek och tjoade, de nickade artigt. När jag och min kompis var ute och rökte såg vi att de reste sig upp för att gå och drog slutsatsen att de bara ville fly från den jobbiga tjejen. Vi bestämde oss för att rädda killarna så att de kunde stanna kvar. När de kom ut från baren kastade vi oss om halsen på dem och viskade att de skulle spela med för nu skulle vi rädda dem. Heeeeej, Gud vad länge sen! Åh men heeeeej! Ja, det funkade och de var med på noterna. De var glada över manövern och ville gärna gå tillbaka in för att dricka öl med oss istället nu när galna tjejen förlorat sitt sällskap och gått hem. Väl inne går en av killarna till baren för att beställa åt oss och när jag kommer tillbaka från toaletten ser jag att galna tjejen är kvar och att hon klänger på honom. Jag stövlar fram till baren, kysser killen och säger något om att hej älskling, nu är jag här. Han presenterar mig som hans tjej för galningen, tackar henne för ett trevligt samtal och förklarar att vi nu vill vara själva. Uppdrag: slutfört.

Jag, min kompis och de två killarna sätter oss ner och börjar prata. De var förresten inte killar, de var över 40. Men de var roliga, trevliga och bjöd oss på öl som tack för en lyckad räddning. Han jag kysste i baren var väldigt snygg och vi pratade intensivt med varandra. Någon gång under samtalet säger han något om "vårt dagis" och jag inser att han är vuxen, har barn och förmodligen inte alls borde vara ute och dricka öl med mig. När vi går ut och röker frågar jag lite avslappnat sådär om han har fru och barn och han svarar att han har sambo och två barn. Jag slappnar av lite av det eftersom jag tolkar det som att vi inte kommer hångla utan bara ha ett trevligt samtal. Mm, jag tolkar det så.

Några öl senare lägger han sin hand på min. När hans kompis går på toa hånglar han upp mig. Jag fattade inte riktigt vad han höll på med men ville också så jag spjärnade inte direkt emot. Till saken hör att han är nära vän och fd kund till många av mina chefer och kollegor. De brukar äta middagar tillsammans, de bjuds på varandras 40-årsfester. HUR kan man vara så dum att man hånglar upp sin bekantskapskrets receptionist mitt på Götgatan? Hur kan man vara otrogen med random 25-åring när man har barn på dagis. Hur?

När vi efter stängning gått vidare, druckit mer och hånglat utanför en toalett på en annan bar har klockan hunnit bli över två. Ännu en stängning och hans kompis tar en taxi hem. Min kompis har sedan länge lämnat oss och är lyckligt ovetande om vad som hänt. Vi går runt på söder och letar efter ett till ställe för vi har ju ingen annanstans att ta vägen. Jag har föräldrar hemma och han har... barn.

Han stryker mig över håret och säger att han kommer tänka på mig dygnet runt tills han får träffa mig igen. Jag vinkar in en taxi, öppnar bildörren men hejdar mig sedan. Stannar upp, vänder mig till honom igen och:

Men du, jag måste bara fråga en sak som jag har tänkt på... Måste man vara kille för att skriva en generationsroman?

Sen åker jag hem och lämnar honom där ensam i hotellbarens rökruta.

Eftertexter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar