fredag 28 februari 2014

Det handlar inte om mig

Har ni läst de där fem första sidorna av Det handlar om dig? Jag tänker inte gå in på språk, personlig stil eller själva handlingen. Det är en ungdomsbok och jag tycker att hon är bra på att fånga tonårskänslan. Men. Inte för att moralpredika eller så men jag kan reagera lite på att hon alltid romantiserar alkohol, cigg och hångel så mycket. Hey, jag tycker också att det är det bästa som finns men jag är 25 och hennes karaktär är 15.

Det är inte så soft att dricka vodka och kedjeröka när man går i högstadiet, kan jag tycka. Men framför allt är det inte kul för de högstadietjejer hon vänder sig till att läsa om hemmafester med smuggelsprit och snygga killar om man själv sitter hemma på rummet och läser böcker. Den där ångesten över att inte bli bjuden på fester, att missa hela ungdomen, minns jag tydligt. Jag gick inte på en enda fest under högstadiet och längtade så mycket bort från min hemska förort. Till gymnasiet, till 18-årsdagen.

Den historian hon vill berätta skulle lika gärna kunna utspela sig i slutet av gymnasiet istället och då hade man som okysst 15-åring fått längta till framtiden istället för att hata livet.

1 kommentar: